4.805 canciones, 45.355 comentarios, 575 artistas, 511 álbums, 7.840 usuarios (284 visitantes online) y 34 conciertos.

Foro de Musikazblai Euskera

Ahorrar muchos euros al año viendo cuál es la gasolinera más barata en Elpreciodelagasolina.com

[LAGUNTZA] Horra hor goiko

40 posts
Jaime
Jaime

Kaixo! Aqu Jaime al aparato.

Ha escrito una coral de Baleares... dicen que estn cantando la cancin HORRA HOR GOIKO (popular vasca, tambin interpretada por Oskorri) y que les gusta mucho... pero que no saben QU estn cantando.

Este es el mensaje que han dejado:

"Somos de una coral de Palma de Mallorca y buscamos la traduccin al castellano de esta popular cancin vasca, mas que nada para entender lo que cantamos. No encontramos esta informacin. Podrais darnos alguna pista? El la pestaa de traduccin no esta activa en vuestra pgina."

Alguien se anima a enviar la traduccin desde la pgina de la cancin, o a pegarla aqu?

Zilarbizi
Zilarbizi

Kaixo Jaime!!

Yo entiendo casi toda la cancin pero se me escapan
las frases entre comillas. Va de un pjaro, el kuku (en castellano se llama 'cuco' o 'cuclillo') que tiene cras y otro pjaro el 'amilotx', que se las come (en castellano este ltimo se llama 'herrerillo'). Se dice que 'esa era la desgracia del kuku'. Sigue 'El kuku le dice al amilotx "eztauat itxi hik gaur azur bat oso" (frase que no s descifrar, lo siento, no conozco bin las formas verbales del bizkaiera) y luego dice que 'el come-cras le da como respuesta "hire ardurarik etxaukat" (la otra frase que no s descifrar). A ver si un o una bizkaitarra os ayuda, siento no poder hacer ms.
Gero arte!!

Jaime
Jaime

El euskera es un idioma alucinante. Pero si ya es difcil (para un castellanohablante) aprenderlo, pues con los dialectos ALUCINO!!!

Me pasa algo parecido con algunas cancions de Mikel Urdangarn (sobre todo del disco ESPILUE)

BATASUN
BATASUN

LA PRIMERA FRASE: NO TE VOY A DEJAR HOY NI UNA MIGA.

LA SEGUNDA: NO TENGO POR QUE PREOCUPARME DE TI.

ESPERO DUT LAGUNGARRI IZATEA!!!

Zilarbizi
Zilarbizi

Eskerrik asko, Batasun. Hau gauza gehiago ikasteko baliagarria gertatu zait. Nik ez nuke inoiz 'itxi = utzi' jakin, dauzkadan batuazko hiztegietan ez delako agertzen aldaera hau. Adizkiei buruz... euskaltzaindiaren web orrialdean sartu behar dut ea libururen bat erosten dudan...

Zilarbizi
Zilarbizi

Kaixo Jaime!
Pues la verdad es que con los euskalkis (dialectos), si slo sabes hablar en batua, puedes alucinar, como dices. Yo personalmente los considero lenguas diferentes, todas ellas, por supuesto, del mismo origen, todas euskaldunes. Ya s que sto puede ser polmico, pero, por lo que he podido ver con diferentes textos, es ms diferente el bizkaiera del zuberera (de Iparralde), por ejemplo, que el castellano del catal, o del francs, el italiano... Y stas se consideran lenguas distintas.
Y no lo digo por decir, puedo poner ejemplos. Citar el ttulo de dos canciones, por un lado en un euskalki, que no s cual es, y por otro en batua. Y sacad conclusiones...
'Eztai inoiz jakingoten' En batua: 'Ez dakit inoiz jakingo dudan'
'Aria ezinyot' En batua: 'Ezin dut arinago'

En fin, esto es todo por ahora.
Ondo pasa eta laster arte!!

gartzennumber1
gartzennumber1

aupa jaime la traduccion pos nose si lo echo asi pero vamso de q ba te imaginas con esta traduccion

ai ezta goiko
en una ocupacion
el kuko haciendo hijos
una docena este ao
hacerlos el kuko
herrerillo ( un tipo de pajaro ) llego
mira que desafortunado
fue el kuko

al herrerillo
le dice el kuko
"no tienes palabras
(en esta frase ay uan palabra q no enteindo)
oy .... un muy"
denbora nios
y le contesta
" eso no es mi problema "

Zilarbizi
Zilarbizi

La traduccin de la cancin sera, si no me equivoco, algo as:

He ah arriba
en un pequeo roble
el cuco ha hecho
cras este ao.
El cuco las hace,
el herrerillo se las come:
Esta era la desgracia
del cuco!!

El cuco le dice
a aquel herrerillo
'no te voy a dejar
hoy ni una miga'.
El come-cras
le da como respuesta:
'no tengo por qu
preocuparme de ti'.

Jaime
Jaime

Guay! Ya la he publicado la traduccin en la cancin correspondiente y se la he enviado a Rose-Mari, que es quien la solicit.

Por cierto, Rose-Marie, si ests leyendo esto, deja un mensajillo por aqu!

Naitxu
Naitxu

joe se me ha borrado,,,

ahora lo dejo porque estoy en el curro, pero la he impreso (la cancion) y tengo una version distinta de lo de azur, que yo creo que podria ser apur o hezur... porque dice eztauat + hik, es decir, que "no te voy a dejar..."

y acabo de imprimir lo de zilarbizi y yo iba por aho tambien...
pero de todas formas me da que azur en lugar de apur (migas) va a ser hezur (hueso), algo como "hoy no te he dejado ni un hueso"

no se gramatica de euskera asi sque no puedo explicaros en plan nor-nork, nor nori... pero el verbo ardura, yo lo utilizaria como me preocuppo por algo, no como"preocuparme por ti", me explico mal, lo siento. "hire ardurarik etxaukat" lo hubiera traducido como "tu no me preocupas" = me das igual.

lo miro luego.

por cierto, muy dura la letra...

Naitxu
Naitxu

tengo algo; tal y como sospechaba ayer, azur = hezur = hueso, en la zona de Eibar... y el verbo "eztauat" = ez hauat = ez dizut, asi que, por lo que yo entiendo,

'eztauat itxi hik
gaur azur bat oso'

=

ez dizut utzi zuk
gaur hezur bat oso

y no me cuadra, asi que una de dos:

1: el cuco le dice: "hoy no has dejado ni un hueso entero..."

2: el cuco le dice: "hoy no te voy a dejar ni un hueso entero", y el herrerillo le responde : "no me preocupas..."

La segunda version tiene logica, la primera no. ser que me estoy confundiendo con el equivalente del el verbo "eztauat".

BATASUN
BATASUN

BALE APUNTTZEN DUT. EGIA DA BIZKAIERA EZ DELA OSO ERRAZA BAINA GIPUZKERA ASKOZ ZAILAGOA DA.

AGUR

Zilarbizi
Zilarbizi

Kaixo!! Naitxu, nik uste dut arrazoia duzula, bainan, ikus dezakedan bezala, 'eztauat' = 'ez dauat' = 'ez dizut'. Ere ikusi dut hiztegi batean 'azur' = 'hezur' dela. Beraz, esaldiaren itzulpena 'Hoy no te he dejado ni un hueso entero' izango litzateke. 'No te voy a dejar ni un hueso entero' esaldia 'eztauat itxiko hik gaur azur bat oso' izango litzateke.
Beste perpausa, 'hire ardurarik etxaukat' = 'hire ardurarik ez daukat' dela uste dut. Beraz '-(r)e(n) ardura izan' gazteleraz 'preocuparse por algo' esan gura duenez gero, itzulpena 't no me preocupas' edo izango litzateke, esan duzun bezala.

Zilarbizi
Zilarbizi

Kaixo Jaime!!

Me parece que vas a tener que cambiar la traduccin. As la cancin dira:

He ah arriba
en un pequeo roble
el cuco ha hecho
cras este ao.
El cuco las hace,
el herrerillo se las come:
Esta era la desgracia
del cuco!!

El cuco le dice
a aquel herrerillo
'no te he dejado hoy
ni un hueso entero'.
El come-cras
le da como respuesta:
't no me preocupas'.

Supongo que le dir que no le preocupa porque lo que le importa son las cras y no el cuco.

Naitxu
Naitxu

Ados nago, esaldiak zentzua galtzen du, baina zure itzulpenaren arabera, bertso osoak galduko du.

Esaldia, berez, gure egungo euskerarekin ulertzen saiatuz gero, zentzua galdu egiten du, Honek ez du esan gramatikalki txarto dagoenik, orduko euskaldunek orduko euskaran idatzi zutela baizik, eta, denok dakigunez, gure hizkuntzak eraldaketa ugari jaso ditu eta, bestalde, euskalki ugari ditu (eta izan ditu...)

Ni kukuak "hezur oso bat ere ez diola utziko" esanten diolakoan nago, eta bester txoriak "niri bost axola diozuna..."

vivian
vivian

The design of Burberry handbags is cool, because each creation requires a lot of hard work, their quality, special design and modeling for their high prices are the reason. Lattice decoration designer handbag is the most famous labels, Burberry outlet, and Hollywood stars, models and other celebrities most like them. When buying gifts for precious and beautiful people love you, silk scarf that is no doubt Burberry is the best choice. Now more than ever, you can purchase a copy of these low interest rates Burberry handbag. There are many sites available online specials, and other attractive sales, attracting more and more customers to their stores. Huber is among the scientists who study red giant stars, which are nearing the ends of their lives. Chanel bags Scientists say the stars get older, temperatures near their cores rise and their sizes expand."Every red giant that we've detected oscillations in has its unique sound, its unique amplitude and frequency, and we can therefore say that Kepler is basically listening to thousands of "musicians" in the sky," he said. It comes down to aster seismology, which is the study of star oscillations. So-called "star quakes" show up as periodic variations in the brightness of the stars. Bear a gram of rapid ascension Kobe V(5) shoes and Jordan 60 Now Kobe cloair Jordan 23 s Lai boon and Carmelo that plus sign(60+) Laney can get Anne Tony run one recently forthcoming in the future face of the NBAs 2 K10 top leadership. In time of while ascending to put his work into, air Jordan shoes Nike Jordan Shoes Blog – Jordans56.com, the 2 Ks Kobe waves to come of bear a gram of V of being rapid to rise Kobe, give a quick of at his will soon come signing to sneak the summit of hill of walking. Come to consider as releasing date of more approach Jordan outlet is because of now, enjoy this to sneak the summit of hill of walking. But for those women who cannot afford such expensive luxury, replica Burberry is the perfect choic! It is a fact that replica Burberry handbags are more and more popular, Burberry scarf, even more than the original. The prices of replica Burberry handbags are so attractant that not everyone can refuse. It is now more intelligent, they would rather buy the Burberry handbags replicas to make a luxury life, Burberry scarves, even that is a "replica luxury" life. Burberry handbags of this replica value customer’s money, they offer similar products, almost the original designers. Laney stired up Jordan 60+ to formally announce today and now at [ laizone.com ] up can get. From Michael Joe ascend a high school of first-rate of Laney air Jordan the V and color stir up, Laney Jordan 60+ from the white man star top of with blue, yellow of accent. Christian louboutin discount is launching its own series of special love for the designers up to 12 cm heels and even higher levels of construction, but how many women have developed some sexy moments you should know, May be the most popular course is very nice elegant high heels. Some shoes are seasonal but these are a classic shoe. It is easy to understand that cheap Christian louboutin outlet offers help with prices, customers can save money. However, supply purchase of various items is surprising and extraordinary. You can buy multiple items from the cheap Christian louboutin online store for great discount deals. Cheap Christian louboutin are obviously replicas but they are beautiful. These replicas are produced on the basis of matchless Christian louboutin outlet designs. Lots of shops sell these high quality replicas. Some tips you should keep in your mind: Do not buy replica shoes from a store if they don’t give you the dust bag and the box. You should find reliable website which offer a good service. In the reliable sites you will find plenty of facilities like the size conversion chart or no risk return and exchange warranty. So it is best to buy replica shoes through online and become an elegant persona. The tiffany outlet style stained glass lamp shade, panel, window etc. is very much like a puzzle. First, the puzzle must be designed. The design may begin as a drawing, a painting, a photograph or any other kind of graphic artwork. Once this basic design is selected it must then be transformed into a stained glass friendly design. Stained glass panels, shades, doors, windows, etc. are subject to stress which can easily break or fracture the glass. Care must be taken to design the individual pieces and how they relate to each other structurally in such a way that they will add strength. Of course this all has to be done within the context of a beautiful design. A simple comparison is a wall of bricks. To create a strong wall you would not simply stack the bricks in a line on top of each other but you would place them in such a way to interlock and create a strong bond. Stained glass structural design is similar in principle. A further complication is that it is always necessary to maintain the beauty and integrity of the original subject which is the object of the design. Christian Louboutin Platform Pump design has always been to go noble style, shoes can produce is both inside and outside, while a type, very comfortable foot wear. tiffany outlet The chic Christian Louboutin Miss Suede – Blue, as they relate to own a nice pair high heel next time a designer shoes for women everywhere are essential, and that Barbie has a cheap Christian louboutin shoes replica elect. The classic Black and white of Christian Louboutin leopard shows collocation to derive nostalgic detail element special spiritual beings having a simple design with creativity and surprise. Second, upon completion of the stained glass friendly design which is structurally sound and aesthetically pleasing, it is necessary to create templates for each and every piece of glass that is to be in the design. This is typically done by tracing the outline of each piece of glass in the design onto a heavy craft type paper. Afterwards, the craft paper is cut into individual pieces which represent the individual pieces of glass. Third, each craft paper template is laid down upon a corresponding sheet of glass and cut out by hand with a glass cutter tool. The rough edges of the glass are smoothed by special grozing pliers or a glass grinder. The project is turned over and this fluxing and soldering step is repeated on the other side. Finally, detailed finish soldering is completed, and then an appealing patina is applied to all metal parts. links of London offers a wide variety of links to the delights of London. They all have that factor of the elegant signature inside along with such contemporary state. Let's take a look at some of the things that might interest you, biker boots and elegant strings of Rock Roll key endearments as "I love you", "Access All Areas" recorded in platinum. These are just a few, there are plenty of accessories that are available and Links London can be sent to you at nominal prices, according to order. Most platinum and steel items here are real jewelry collection. Owning a charm links of London is a matter of pride and envied for spectators. Charms are just hangers that you can attach to any type of jewelry you like. But above all intended is to be connected to bracelets. However, some ladies like to be hanging from their collars. Well, that’s a matter of personal choice, but first let’s takes a look at the evidence available in the links in the category charm of London. They are available in numerous forms, but you can get the original form of his name. A variety of forms are also sold here. Some of them are leaf clover, wedding cake, trumpet, rock and roll, biker boot, ring, violin, the effervescence of roof, nail polish, hard roll, egg, car chair, piece of cake, smiling, heart, jam tarts, chain. tennis ball, sun visor, cherries, dummy, baby booty, baby socks, hat, scissors, only married data, history, the bunny in the hat, wedding bells, heart sunglasses , disk message and lots of other ways. They are made of enamel and stones depending on the tastes of consumers. Some of them are made of tape and other gold. You can take any form of metal you want. All the pieces are cut out in this manner then laid out upon a copy of the original design to assure that everything fits properly. Fourth, each piece of glass is individually wrapped around the edge in (usually) copper foil or a zinc frame then placed back onto a copy of the original design to assure proper fitting. Metal pins, straight edges and wood frames are used to hold the entire project in place in preparation for the soldering. Fifth, all copper foil and zinc edges of all the glass pieces are painted with a soldering flux. The glass pieces are then soldered together one at a time until the entire project becomes a one piece structure. These charms are mainly used to express their thoughts and personality. For example, a violin charm is used by someone who plays or likes playing the violin. Similarly, a Wimbledon racket is used by someone who dreams of winning it. Similarly you can choose a spell that says something about you. If not, then you can get your footage in the form of his initials. Therefore, links the delights of Links of London Charms are more than just an accessory to enhance your style. Try and find out. When you really want to buy links of London jewelry but you can’t afford it and you may consider Links of London which is made of sterling silver. pandora outlet jewelry it refers to two aspects: one is refers to the jewelry, two Pandora style means the jewelry brand Pandora. Why did it have? First the word Pandora, we need to know what a Pandora is. Whether you're interested in a classic Monogram bag in brown and beige, a rainbow of beautiful colors with a white Murakami, or a classic, smooth and solid Suhali leather bag, LV is the brand with every bag imaginable. It is with great pleasure that we stock all of the highlights of the Louis Vuitton collection, with our array of fine, replica handbags. This quick guide will get you set up and on your way to finding cheap Uggs at Uggs outlet prices! The boots sold in the US as Ugg Australia are made in China; they are not real Ugg boots. Pandora outlet is in the Greek mythology Vulcan, or by Zeus stowed the clay into the ground, as the first woman to Prometheus stealing fire punishment for human's first woman. The gods also join made her to have more attractive charm. It's very good lighting effects from different angles and the thickness of the refraction of light color, to present a stereo vision result, Give a person a kind of halcyon, peaceful inner feelings; Appreciate colored glaze "breathing" emerges from the beauty in nature. Show clear, transparent texture, different tonal combination of colored glaze color works through the flow of the creator, conveys the language. The Adidas Skate shoe is one of the stylish sporting shoe products by Adidas shoes outlet. Designed for people who love skating, these shoes promise a lot of benefits from the aesthetic appearances to high performances. There are many models of skate shoes but the most popular models include the Campus Vulc. The Campus Vulc is prestigious for many reasons. They feature hip-top vulcanized outsole for comfort and stability. The flat sole is made out of rubber with cured rubber outsole. The PU sock liner ensures added impact protection and comfort. Furthermore, the pliable plastic C-shaped heel cup stabilizes the foot positioning. They come in three different models. Gucci Shoes now produces flavor styles of shoes, loafers, clogs, and boots – and now even heels, Gucci Shoes have grown from the chief feature innate supplies and emphasizing durability, comfort, and strong feet, Gucci shoes for men makes men’s and women’s footwear. Having a group of high responsibility, especially inquiries department, authentic Gucci Shoes has put huge inquiries time studying how the time, Gucci changed by the recurring shock of daily walking and workmanship. Despite some worth issues over the person body is fitting a cult desired and is well on the person body. Sometimes mistaken for Birkenstocks, Discount Gucci Shoes will be assured that Gucci delivers the finest in value and operation. Pandora's myth has long history, in a different version appeared, and from different angles interpretation. In short, Pandora is one full of temptation of beauty, and full of mysterious charm. The ancient Greek, pan is all meant, DORA is present, it is the gods according to the will of Zeus, has formed the perfect wisdom and beautiful appearance woman. Later, Pandora with jewelry combination, become a kind of unique charm has mysterious charm Pandora, the floorboard of the jewelry. Generally speaking, Pandora adorn article is mainly refers to with those big hole beads, very thick chain made of jewelry, comparing personality, of primitive feeling, has the national style. Pandora beads are exquisite handmade, pure beads and sterling silver 925 silver tong tube combinations become synthetic Pandora beads. The self-proclaimed “finest walking shoes in the world”, Gucci Shoes takes an international success. Gucci women boots are physiological footwear intended. The best thing about Louis Vuitton handbags is the amount of versatility to the line-with a LV purse in every design, material, color, and a bag for every occasion. Vuitton is by far the best known purse brand of our time, and one of the most recognizable brands in the world. Dickers, an American company bought the name a few years ago and tried to stop Australian and New Zealand companies from using the name Ugg. Fortunately the little guys down here in the southern hemisphere won the court case, although at great expense. You would probably do just as good to buy cheap imitations as the quality will be similar to what you will get by buying ugg boots Australia brand.
Chanel outlet
Chanel handbags
Christian louboutin
Christian louboutin outlet
Burberry
Burberry outlet
Dolce&Gabbana
Dolce&Gabbana outlet
Gucci
Gucci handbags
Hermes
Hermes outlet
Jimmy choo
Jimmy choo outlet
Marc Jacobs
Marc Jacobs outlet
Louis vuitton
Louis vuitton outlet
Miu Miu
Miu Miu outlet
Prada
Prada outlet
Designer handbags
Ugg boots
Ugg outlet
Ugg boots on sale
Ugg boots uk
Uggs
Uggs outlet

fafafa
fafafa

louis vuitton Outlets offer famous classic brand for LV,Channel, with perfect service.So become to the VIP soon.They offer more new styles,like LV purses,LV wallets etc. And are tested by product quality monitoring center . louis vuitton outlet is the perfect place for perfect Louis Vuitton products. At here, you can buy the best quality Louis Vuitton handbags, shoes, sunglasses and wallets. All items are triple-checked before they're delivered to you and make sure that the product don't have any flaw. Mainly because mentioned before, you could buy in the dre beats, via the producer's the web outlet. Owning worn it in past times. They can supply a appropriate evaluate for the property's simplicity as well as client service description. Nowadays beats headphones become more and more fashionable all over the world.They are luxury leather goods known for women's handbags and wallets polo ralph lauren uk sparkles when worn, representing the elegance and radiance of a beautiful woman. The jewelry differs in color, shape and texture so to distinguish and suit individual personalities. Coach handbags with double-stitched seams and handles, added inside pockets, and only the finest leathers. we guarantee the toppest handbags at low price you will find from coach outlet online. Coach New Signature BackPack Black Beige is a useful backpack for outdoors activities. It's convenient that you can freely take along with for travel,climbing and go for school.In our coach outlet,there are many graceful styles of Coach backpack for you. In the coach outlet online shop, a collection of high quality and hottest Coach Shoulder Bags is offered to you. They are all at the best prices you will ever find.

burberry
burberry

christian louboutin
gucci uk
burberry
louis vuitton uk
louis vuitton
louis vuitton wallet
tiffany uk
chanel uk

Responder

Tienes que estar conectado para comentar en el foro.

Etiquetas

Foros

Titulares RSS

¡Participa!

Música en otros idiomas

Conciertos

Noviembre 2017
lun mar mié jue vie sáb dom
30 31 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 1 2 3

Musikazblai Euskera, el portal más completo dedicado a la música vasca

Aquí encontrarás todo lo necesario para no perderte en el mundo de la euskal musika: letras de canciones en euskera (lengua vasca), grupos, bandas, artistas, solistas, cantantes y autores vascos, sus discos, traducciones a otros idiomas, acordes para guitarra, algunas canciones MP3, fotos, unos foros de discusión, y una comunidad de gente joven amante de la música vasca. Aunque la base de datos cuenta con varios miles de canciones vascas de todos las épocas y estilos (rock, pop, tradicional, punk, reggae, electrónica, heavy, clásica…), es posible que eches en falta algún grupo musical o canción. Puedes colaborar enviándolas tú mismo a través de las páginas de colaboración. Si te animas a sugerir nuevos grupos, bandas o solistas, recuerda que el único requisito es que algunas de sus canciones sean en lengua vasca. Más

El compromiso de Musikazblai Euskera es con el euskera y la música en euskera. En Internet hay decenas de sitios donde es posible encontrar información sobre los artistas que cantan en castellano o en inglés, pero encontrar una comunidad articulada en torno a la música de Euskal Herria y al euskera era difícil y por eso comenzamos este portal, que abarca sobre todo gente joven amante de la música de su tierra. La mayoría son vascohablantes, si bien un porcentaje significativo de las visitas son de fuera del País Vasco e incluso de fuera de Europa: vascos y vascas emigrados y otras personas interesadas en la lengua y la música del País Vasco. Como una parte de estas personas interesadas en la euskal musika no dominan el idioma existen también traducciones de muchas canciones al castellano, realizadas por los propios usuarios. Si nos visitas desde fuera y no conoces Euskadi, (también llamado País Vasco, Pays Basque, Euskal Herria o Euskalherria), se trata del pueblo vasco, situado a ambos lados de la frontera entre España y Francia en la parte occidental de los Pirineos, y cuyas principales ciudades son Bilbao, Vitoria (Gasteiz), San Sebastián (Donosti), Barakaldo, Getxo, Irún, Portugalete, Santurtzi, Basauri y Rentería. En Navarra, donde también se habla euskera, son Iruña (Pamplona), Tudela, Barañáin, Burlada (Burlata), Estella (Lizarra), Zizur, Tafalla y Atarrabia (Villaba).